Praktycznie nic nie stoi już na przeszkodzie, żeby spółka Centralny Port Komunikacyjnych podpisała umowę z firmą PORR. To wybrany wykonawca tunelu KDP w Łodzi. Według deklaracji ma to nastąpić prędzej niż później.
Kilkanaście dni temu zakończyła się budowa
komory startowej "Retkinia". Budimex nadal pracuje natomiast nad
komorą wydobywczą "Fabryczna" w rejonie Łódzkiego Domu Kultury. Budowa tej pierwszej oznacza
de facto, że można byłoby podpisać umowę z wykonawcą i rozpocząć przygotowania do prac budowlanych nad tunelem.
Tunel KDP w Łodzi. Coraz bliżej podpisania umowy z firmą PORR
Pod koniec 2024 roku spółka CPK zakończyła przyjmowanie ofert w przetargu, do którego
zgłosiło się 5 międzynarodowych firm lub konsorcjów. Najkorzystniejszą ofertę wybrano dopiero w połowie kwietnia 2025 roku. To wspomniany PORR, który zaproponował realizację kontraktu za 2,16 mld złotych brutto.
Od tej decyzji dwóch uczestników przetargu postanowiło złożyć odwołania. Zostały one jednak
oddalone przez Krajową Izbę Odwoławczą, o czym inwestor poinformował pod koniec maja. To przybliżyło obie strony do sfinalizowania przyszłej współpracy.
– Praktycznie kończą się rozmowy z konsorcjum PORR i myślę, że są to krótkie tygodnie żebyśmy podpisali umowę – powiedział w TV Toya Filip Czernicki, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Budowa podziemnego fragmentu linii kolejowej 85
Oczywiście po przejęciu placu budowy i zorganizowaniu całego zaplecza biurowo-technicznego, rozpoczną się najszybciej prace przygotowawcze. Firma PORR będzie musiała zamówić urządzenie TBM o średnicy blisko 14 metrów. Jego produkcja i dostarczenie zajmie w sumie kilkanaście miesięcy.
Wyświetl większą mapę
Samo drążenie 4,6-kilometrowego dalekobieżnego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości ma rozpocząć się
najwcześniej w IV kwartale 2026 roku i potrwać do III kwartału 2028 r. Wykonawca będzie zobowiązany do realizacji inwestycji w ciągu 46 miesięcy od podpisania umowy.
Budowa
linii kolejowej 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – Łódź Niciarniana to najbardziej zaawansowany fragment budowanej w Polsce sieci KDP. Jej ukończenie jest planowane na rok 2032. Cały 480-kilometrowy odcinek z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia
ma zostać ukończony w 2035 roku.